Inleiding De gelukkige docent
Midden in de stad, tegenover de Doelen, staan kunstobjecten met spreuken van Erasmus.Op de achtergrond zie je een fascinerende geschilderde muur. WEST Kruiskade ECHT Rotterdam, staat er op deze muur, die volgetekend is met gezichten, met allemaal verschillende expressie. ‘We zijn immers allemaal nét even anders in Rotterdam. Maar vooral onszélf’, bedoelt de kunstenaar vast te verbeelden.
‘De belangrijkste voorwaarde voor geluk is dat je wilt zijn wat je bent’, zegt Desiderius Erasmus. Zijn uitspraak vind ik grenzeloos boeiend. En heeft mij aan het denken gezet. Hij inspireert mij bij het schrijven van mijn Professionele Portret. Zijn quote is mooi, omdat geluk zo simpel lijkt. Geluk is niet zo eenvoudig en al helemaal niet als je het koppelt aan ‘De gelukkige docent’. Wat dat is wie ik wil zijn in mijn werk bij de HR.
Hoe weet ik wat ik wil als docent. En wat ik ten diepste ben en nastreef? Of wie ik écht ben? En hoe ik dat geluk als docent vasthoudt? Daarover gaat onder andere dit professionele portret.
Tijdens de opleiding heb ik ontzettend veel geleerd, zowel in online lesgeven als fysiek lesgeven: over pedagogiek, didactiek, coaching en toetsing. Ik ben er van overtuigd dat ik door het opdoen van kennis over al deze elementen een betere docent ben geworden en weet hoe ik kan blijven groeien.
Vijf segmenten van mijn persoonlijke ontwikkeling
Tijdens deze cursus ontwikkelen deelnemende docenten een eigen professionele identiteit als docent en laten aan het einde van de opleiding zien dat ze beschikken over kwalificaties die daarvoor nodig zijn.
De opleiding Didactiek bestaat uit de Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid (BDB) en de Basiskwalificatie Examinering (BKE). Het BDB-deel is nader uitgewerkt in dit professioneel portret. Hierin beschrijf ik mijn persoonlijke ontwikkeling tijdens de opleiding Didactiek aan de hand van vijf segmenten van het segmentenmodel (zie Figuur 1).
Segmentenmodel (Klatter)
Het segmentenmodel, afkomstig uit de basisopleiding Didactiek, is gebaseerd op het model van Klatter en bestaat uit vijf segmenten: Professionele Identiteit, Didactische Bekwaamheid, Pedagogische Bekwaamheid, Vakbekwaamheid en Organisatorische Bekwaamheid. In de komende hoofdstukken wordt elk segment van het model besproken.
Elk hoofdstuk begint met de belangrijkste leervragen die ik via een zelfassessment (zie Bewijs 1) en een persoonlijk ontwikkelplan (zie Bewijs 2) aan het begin van de opleiding heb opgesteld. Per hoofdstuk zal ik via deze leervragen en mijn ontwikkelplan met acties aangegeven in hoeverre ik mij ontwikkeld heb als docent én persoon. Dit wordt ondersteund door verschillende bewijsstukken die in de Bijlagen te vinden zijn.
Leeswijzer
In dit professioneel portret wordt mijn ontwikkeling zo kort en bondig mogelijk beschreven. Per segment zal er worden verwezen naar bewijsstukken. Elke keer als er in de tekst verwezen wordt naar een bewijsstuk bevat de tekst een hyperlink waarmee direct de juiste Bijlage in beeld komt als erop geklikt wordt. In die Bijlage staat vervolgens weer een link (‘terug naar hoofdstuk X’), waarmee de lezer weer terug gaat naar de oorspronkelijke locatie. Op deze manier hoop ik het navigeren in mijn portret voor de lezer makkelijk(er) te maken. De verdieping op de leervragen is te vinden in mijn bewijsmaterialen, wederom te openen door te klikken op de hyperlink. Voor een overzicht van alle bewijzen verwijs ik u graag naar Bijlage 12 en Bijlage 13.
Alvorens verder te lezen in mijn portret wil ik u vragen om te kijken naar een compilatie van mijn eerste periode (februari 2021 – juni 2022) dat ik werkzaam ben bij de HRBS. Ik hoop u op deze wijze een eerste indruk te geven van mijn ontwikkeling in de ‘Happy Journey’: mijn ontwikkelingsroute naar een werkgelukkige docent! Gaat u mee op reis? De Happy Journey van een werkgelukkige docent.
Graag wil ik mijn medestudenten en mijn docenten Mark en Djoeke bedanken voor de boeiende lessen die zij samen als team zo goed voorbereid en gegeven hebben. Respect dat zij beiden tijdens de periode van zwangerschap van een tweeling, met extra tegenslagen, desondanks de opleiding geweldig hebben afgerond.
Ik hoop u als lezer te inspireren voor doceren vanuit de missie: Een werkgelukkig docent, maakt WERK van GELUK!
Voor gelukkige studenten
Voor gelukkige leerkrachten
Voor gelukkige besturen
Voor gelukkige onderwijsmanagers
Voor een krachtige onderwijsvisie.
Happy Teachers for a powerful world!
Met enthousiaste groet,
Bertine Blom