Toelichting op leervraag 2
Mijn persoonlijke reflectie op dit begeleidingsgesprek:
Goed:
- Ik geef duidelijk doel aan van het gesprek, noem twee doelen en kom er dan gestructureerd op terug. Ik vraag ook instemming op de doelen.
- Ik stel veel open vragen
- Enthousiasme voor de student zoals (1.17 min) ‘ja geweldig!’ ea uitdrukkingen
- Steeds heel veel non-verbale communicatie: ik knik, kijk aan, draai met hoofd, ik ben er echt helemaal bij vol belangstelling.
- Ik neem de tijd voor wat er echt speelt en kom met positieve ideeen
- Positief is dat ik wil dat hij zijn droom vasthoudt nl stage in het buitenland. (3.03 min etc)
Minder goed:
- Ik verzuim te vragen waar student het nog meer over wil hebben en of er nog zaken spelen.
- Ik vul soms wel veel in voor de student om tempo te maken, maar is dit de mening van de student ? (1.05 min)
- Mijn houding is steeds erg naar voren zitten. Dat geeft de indruk dat ik erg hard werk. Beter is het naar achteren te zitten en d student in de ‘doen’ houding te laten komen.
- Het gesprek loopt erg uit doordat ik de tijd niet afbaken. Het gesprek is 25 min geworden (ik heb deze opname na 5 min beëindigd voor mijn BDB). Later in het gesprek komt er een persoonlijk moment dat de student depressief is en daar slecht uit komt.
- Ik vul veel in voor de student met veel tips terwijl hij zelf moet werken en aan de slag moet. (min. 3.03 etc)