Toelichting op leervraag 2

Mijn persoonlijke reflectie op dit begeleidingsgesprek:

Goed:

  • Ik geef duidelijk doel aan van het gesprek, noem twee doelen en kom er dan gestructureerd op terug. Ik vraag ook instemming op de doelen.
  • Ik stel veel open vragen
  • Enthousiasme voor de student zoals (1.17 min) ‘ja geweldig!’ ea uitdrukkingen
  • Steeds heel veel non-verbale communicatie: ik knik, kijk aan, draai met hoofd, ik ben er echt helemaal bij vol belangstelling.
  • Ik neem de tijd voor wat er echt speelt en kom met positieve ideeen
  • Positief is dat ik wil dat hij zijn droom vasthoudt nl stage in het buitenland. (3.03 min etc)

Minder goed:

  • Ik verzuim te vragen waar student het nog meer over wil hebben en of er nog zaken spelen.
  • Ik vul soms wel veel in voor de student om tempo te maken, maar is dit de mening van de student ? (1.05 min)
  • Mijn houding is steeds erg naar voren zitten. Dat geeft de indruk dat ik erg hard werk. Beter is het naar achteren te zitten en d student in de ‘doen’ houding te laten komen.
  • Het gesprek loopt erg uit doordat ik de tijd niet afbaken. Het gesprek is 25 min geworden (ik heb deze opname na 5 min beëindigd voor mijn BDB). Later in het gesprek komt er een persoonlijk moment dat de student depressief is en daar slecht uit komt.
  • Ik vul veel in voor de student met veel tips terwijl hij zelf moet werken en aan de slag moet. (min. 3.03 etc)