Journey to Succes & Happiness

Route Happy Young Power – Voor succes en geluk jongeren

Voor jongeren SAMEN MET ouders, buddies, coaches en onderwijs is de Route Happy Young Power – Route naar Geluk en Succes ontwikkeld. Want als je jong bent, tussen de 15 en 30 jaar, moet je belangrijke toekomstkeuzes maken en dat kan én wil je vaak niet alleen.  Happy Young Power biedt een ontwikkelingsroute voor persoonsvorming en geluk. En dat geeft richting voor de beste toekomstkeuzes in studie, werk, loopbaan en carrièreperspectief.

Werkkeuze, beroepskeuze en studiekeuze vanuit inzicht in je persoonlijkheid en geluk. Voor een gelukkige en succesvolle toekomst voor jongeren die keuzes maken!

Jongeren, ouders, buddies, coaches en scholen, doen jullie mee? Lees meer over de missie Bertine Blom, Chief Happiness Officer & Spreker over Positief Leiderschap, Werkgeluk, Klantgeluk, Geluk in het onderwijs & High Performance

Bertine Blom, Spreker in Klantgeluk, Werkgeluk, Geluk in Onderwijs, Persoonlijke Kracht en High Performance Organisaties

Bertine Blom, Spreker in Klantgeluk, Werkgeluk, Geluk in Onderwijs, Persoonlijke Kracht en High Performance Organisaties

Het kabinet trekt 30 miljoen uit om verkeerde studiekeuzes te bestrijden

Kopie van het artikel in het Parool van 28 september 2016, door Hanneke Keultjes op 28 september 2016

Het kabinet trekt 30 miljoen uit om verkeerde studiekeuzes te bestrijden

Met de miljoenen moeten middelbare scholieren beter begeleid worden bij de keuze van hun studie, die ook beter moet aansluiten de baan die studenten daarna willen.

Studenten vallen nog steeds te vaak uit of moeten tussentijds van opleiding wisselen omdat ze een verkeerde studiekeuze hebben gemaakt. Om dat te voorkomen willen minister Jet Bussemaker en haar staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs de middelbare scholieren vanaf 2018 betere loopbaanbegeleiding bieden, schrijven ze woensdag aan de Tweede Kamer.

Daarmee moeten jongeren beter inzicht krijgen in wat ze kunnen en wat ze leuk vinden, maar ook welke baan ze daarmee kunnen krijgen en of daar wel werk in te vinden is.

Bijna de helft
Studentenorganisaties waren eerder al kritisch over het gebrek aan loopbaanbegeleiding. In 2015 vielen 38.953 eerstejaars studenten uit of wisselden van studie (32 procent).

Dat is minder dan in voorgaande jaren, maar toch is er reden tot zorg. Mannen haken vaker af of wisselen vaker van opleiding dan vrouwen, en studenten met een beperking vallen ook vaker uit.

Vooral allochtone studenten vallen veel uit of switchen, schrijven Bussemaker en Dekker aan de Kamer. Afgelopen studiejaar was dat bijna de helft (47 procent).

Leenstelsel
Vanaf 2018 komt 9,6 miljoen vrij om dat te voorkomen, een bedrag dat oploopt tot 30 miljoen in 2025. Het geld is beschikbaar dankzij het studiebeursleenstelsel, dat in totaal 1 miljard euro moet opleveren wat weer gestoken wordt in het hoger onderwijs.

De miljoenen voor betere loopbaanbegeleiding gaan naar de hbo’s en universiteiten. Zij moeten daarvan in hun regio samenwerken met middelbare scholen, mbo’s en bedrijven. Of de loopbaanbegeleiding straks wél voldoet, wordt getoetst door de Onderwijsinspectie.

“Ik vind het belangrijk dat jongeren zich al vroeg in hun opleiding voorbereiden op de arbeidsmarkt. Zo kunnen zij bewuste keuzes maken die ben hen passen”, stelt Bussemaker. Zo vindt 43 procent van de mbo’ers dat hun opleiding niet aansluit op een carrière. Daarom gaan mbo-studenten straks in hun eerste studiejaar al op bezoek bij bedrijven om zich alvast te oriënteren.

Persoonlijk geluk

Hoofddoel = Persoonsvorming in Eindadvies Platform Onderwijs 2032

Gelukkig Onderwijs biedt programma op school: Persoonsvorming en geluk.

Hierbij sluit Gelukkig Onderwijs Nederland aan bij het eindadvies Platform Onderwijs 2032:

‘Kennisontwikkeling, maatschappelijke vorming en persoonsvorming zijn de drie hoofddoelen van onderwijs. Het Platform Onderwijs2032 vindt het belangrijk dat er een betere balans komt tussen deze drie doelen. Dat betekent dat persoonsvorming in toekomstgericht onderwijs meer nadruk krijgt dan nu. Niet alleen thuis en op de sportclub, maar ook op school ontdekken leerlingen wie ze zijn en willen worden, wat ze belangrijk vinden en hoe ze zichzelf tot anderen verhouden. Het Platform beschouwt de school daarom als oefenplaats voor persoonlijke kwaliteiten.

Dat betekent bijvoorbeeld dat leerlingen op school leren nadenken over hun persoonlijke drijfveren en ambities. Ze geven antwoorden op vragen als: Wie ben ik? Wie wil ik worden? Wat vind ik belangrijk? Hoe wil ik omgaan met anderen? Daarbij hoort ook dat leerlingen leren andere meningen te respecteren. Het is belangrijk dat ze rekening leren houden met andermans belangen en gevoelens. Dat ze zelfvertrouwen krijgen en weerbaar worden. Ook ontwikkelen leerlingen een ondernemende houding. Daarmee kunnen ze nieuwe initiatieven bedenken en tot creatieve oplossingen komen – zelfstandig, maar ook in samenwerking met anderen. Ze leren niet alleen met hun hoofd, maar ook met hun hart en handen. Zo vindt het Platform het belangrijk dat de school aandacht besteedt aan een gezonde leefstijl en de creatieve ontwikkeling van leerlingen. Bijvoorbeeld door sport en beweging een plek te geven en aandacht te besteden aan bijvoorbeeld muziek, dans en beeldende vorming.

Persoonsvorming is in toekomstgericht onderwijs niet een apart vakgebied, maar speelt een rol in het gehele aanbod van de school. Onderwijs dat aandacht besteedt aan persoonsvorming verbreedt de horizon van leerlingen. Het zorgt ervoor dat ze kennismaken met dingen die ze uit zichzelf niet hadden ontdekt.’

Meer kun je lezen op www.onsonderwijs2032.nl/persoonsvorming/

Schrijf je nu in voor de introductiesessie of studiedag Gelukkig Onderwijs voor Persoonsvorming en Geluk op school

Inzicht in persoonlijkheid voor passende studiekeuzes, beroepskeuzes en werkkeuzes voor een gelukkige toekomst

Programma ‘HAPPY YOUNG POWER’ sluit naadloos aan bij Eindadvies Platform Onderwijs2032

Gelukkig Onderwijs Nederland biedt een programma voor scholen voor persoonsvorming en geluk.

De route HAPPY YOUNG POWER geeft persoonlijkheidstraining en lessen in geluk. Zo vormen de leerlingen hun persoonlijkheid voor een gelukkige toekomst. In dit programma doen ze tens vaardigheden op om creatief te zijn met hun persoonlijke kracht en nieuwsgierig te zijn naar de doorvertaling van hun persoonlijkheid naar de beste studiekeuze en werk (cultuur) en passende baan. Leerlingen die vanuit inzicht in hun persoonlijke kracht en geluk keuzes maken kunnen beter omgaan met vrijheid en verantwoordelijkheid en durven beter over hun grenzen heen te kijken.

Eindadvies Platform Onderwijs2032:

Kinderen leggen op de basisschool en middelbare school de basis voor hun toekomst.  Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen die nu voor het eerst naar school gaan nodig om in 2032 goed aan hun volwassen en werkende leven te beginnen? Als antwoord op die vraag heeft het Platform Onderwijs2032 een visie geformuleerd op toekomstgericht onderwijs. Dat moet, in de ogen van het Platform, aan de volgende vijf kenmerken voldoen:

  • Leerlingen doen kennis en vaardigheden op door creatief en nieuwsgierig te zijn.
  • Leerlingen vormen hun persoonlijkheid.
  • Leerlingen leren om te gaan met vrijheid en verantwoordelijkheid. Ook leren ze over grenzen heen te kijken.
  • Leerlingen leren de kansen van de digitale wereld te benutten.
  • Leerlingen krijgen betekenisvol onderwijs op maat.

Deze kenmerken vragen om een nieuwe koers in het onderwijs. Het is belangrijk dat leerlingen een vaste basis van kennis en vaardigheden opdoen. Die kunnen ze verdiepen en verbreden op basis van hun eigen mogelijkheden en interesses. Toekomstgericht onderwijs gaat niet alleen om vakinhoudelijke onderwerpen: het stelt ook actuele maatschappelijke vraagstukken en vragen van leerlingen centraal.  Het is belangrijk dat leerlingen leren om te denken en te werken over de grenzen van vakken heen. Ze ervaren meer samenhang tussen verschillende vakken.  Ook werken ze op school aan hun persoonlijke ontwikkeling.

Word jij een Happy Young Power Coach?

Na certificering maak jij hét verschil. Doe je mee?

Happy Young Power en Gelukkig Onderwijs Nederland zijn twee sterk groeiende organisaties en zoeken daarom nieuwe, enthousiaste partners zoals trainers, coaches, docenten en jongerenbegeleiders. Ook zijn we op zoek naar coaches die zich willen laten certificeren als HAPPY YOUNG POWER COACH.

Om te werken als gecertificeerd HAPPY (YOUNG) POWER COACH, met het afnemen van een persoonlijkheidsanalyse en ‘geluk’ als extra expertise, zijn er twee mogelijkheden.

1)Je werkt in loondienst van een school of universiteit. Als leerkracht, docent, mentor wordt je geselecteerd en gecertificeerd om het lesprogramma te kunnen geven en resultaten te boeken.

2)Je werkt als zelfstandig ondernemer bv als coach, trainer, jongerenbegeleider. Dat biedt jou het grote voordeel dat je je eigen vrijheid houdt maar wel met met de nodige ondersteuning van ons kan adviseren en begeleiden in de 5 stappen van de route HAPPY YOUNG POWER, hét ontwikkelingsprogramma voor jongeren voor persoonlijkheid en geluk. Met als doelstelling: krachtige keuzes voor een succesvolle en gelukkige toekomst.

‘Happy Young Power’ leidt jou op, onder andere op het gebied van persoonlijke positionering, geluksadvisering, inzicht in slagkrachtvergroting van onderwijs, scholen, teams en jongeren vergroten, certificering in power- en happinessanalyses, implementatie technieken Route HAPPY YOUNG POWER en heeft een eigen community.

‘Happy Young Power’ stelt je daarmee niet alleen in staat jongeren vanuit meer geluk te laten groeien, maar zorgt er zo ook voor dat jij je kunt ontwikkelen tot dé onderscheidende personal coach, trainer, docent, jongerenbegeleider of adviseur.

Kies uit de twee doelgroepen (onderwijs of ouders/jongeren) en maak vrijblijvend een kennismakingsafspraak of download eerst onze toelichting en verdienmodel.

Zie voor meer informatie: www.happyyoungpower.nl onderdeel ‘coaches’.

Welke route kies jij voor een gelukkige toekomst?

Gelukkige jonge mensen hebben meer kans om te groeien tot rijke volwassenen

Door Bertine Blom, oprichter Gelukkige Jongeren Nederland en Gelukkig Onderwijs Nederland

Jouw carriere wordt bepaald tussen 15 en 25 jaar

Jouw carrière wordt bepaald tussen 15 en 25 jaar

 

Emotionele welzijn van kinderen en jongeren is dé sleutel tot hun succes in de toekomst.

Een van de belangrijkste redenen? Gelukkige en positief jong volwassenen hebben hun toekomst helderder voor ogen en hebben meer kans om gericht te werken aan een opleiding, het vinden van werk, en krijgen sneller promotie in vergelijking met hun tegenhangers die minder gelukkig zijn en minder goed in hun vel zitten, zeggen onderzoekers van de Universiteit van Warwick en University College London.

Gelukkige, positieve, extraverte tieners hebben meer kans om door te gaan en om meer geld te verdienen dan ongelukkige, pessimistische tieners en door te groeien tot rijke volwassenen, volgens een onderzoek van het Verenigd Koninkrijk.

Na het analyseren van de gegevens van 15.000 jongeren in de VS, konden wetenschappers constateren dat degenen die een hogere tevredenheid met het leven aangegeven hadden vooraf in het onderzoek, “aanzienlijk” hogere niveaus van inkomsten hadden bereikt op latere leeftijd.

Om een concreet voorbeeld te noemen wat de studie aan resultaat heeft opgeleverd:

Bijvoorbeeld een één-punt stijging in tevredenheid met het leven op een vijf puntsschaal op de leeftijd van 22 vertaald naar een stijging van $ 2000 in een hogere winst per jaar op de leeftijd van 29.

De resultaten van de bevindingen, gepubliceerd 19 november 2012 in de Proceedings van de National Academy of Sciences, kan belangrijke gevolgen hebben voor academici, beleidsmakers en voor scholen, ouders en voor de jongeren zelf.

Voor scholen – en ouders in het bijzonder – deze bevindingen tonen aan dat het emotionele welzijn van kinderen en jongeren is de sleutel tot hun succes in de toekomst

Voor jongeren (en hun ouders) is het daarom van groot belang inzicht te krijgen (al op jonge leeftijd)  in waar de emotionele kracht zit, de passie en talenten van deze jongeren.  Ook wordt gekeken naar het geluksgevoel van de jongere en wat de jongere bewezen gelukkig (kan) maken. Hiervoor is de  Happy Young People Power Analyse (HYPPA) ontwikkeld en wordt aangeboden door de School voor Gelukkige Jongeren.

Deze analyse geeft richting aan keuzes die essentieel kunnen zijn voor een gelukkige succesvolle toekomst. Voor alle duidelijkheid: de analyse geeft geen recept of routebeschrijving voor geluk en succes. Het geeft veel inzicht en is een start concretere stappen te kunnen nemen en in gesprek te gaan.

In nauw overleg met ouders, school (decanen) of andere mentoren geeft de HYPPA een duidelijke richting naar opleiding en werk gebaseerd op de sociale vaardigheden en persoonlijkheidstypologie van de jongere.

Het boeken van de Happy Young People Power Analyse, samen met twee buddies en inclusief training met uitleg kan via de website:  https://happyyoungpower.nl/product/analyse-happy-young-people-power-analyse-hyppa/

De onderzoekers maakten voor de studie vergelijkende notities met broers en zussen, waaruit blijkt dat zelfs binnen dezelfde familie, gelukkiger, meer optimistischer, extraverte en minder neurotische tieners meer kans hebben om door te groeien naar een hoger inkomen en meer te verdienen.

Eindconclusie:

Inzicht in je persoonlijkheid en geluk op jonge leeftijd is bepalend voor keuzes voor een gelukkige succesvolle toekomst!

open je geluk

Nederlandse Jongeren de gelukkigste van Europa

Nederlandse jongeren de gelukkigste van Europa

Internationaal onderzoek Coca-Cola toont aan dat ‘generatie Z’ zelf bewust kiest voor geluk

Nederlandse jongeren zijn het meest gelukkigst van Europa, blijkt uit het geluksonderzoek onder jongeren door Coca-Cola. België eindigt op een tweede plaats. Daaruit blijkt bovendien dat Belgische jongeren meer dan gemiddeld hun geluk zoeken in ‘kleine dingen’ en vriendschappen.

Maar is dat geluk maakbaar, een bewuste keuze, of is het kwestie van ‘toeval’? Ook daarin zijn de antwoorden verrassend. Jongerentrendwatcher Tom Palmaerts van Trendwolves duidt de resultaten.

Over de Europese jongeren vandaag duiken geregeld nogal wat onheilsberichten op. Maar hoe kijken zij zélf tegen hun leven aan? Helemaal niet zo somber, zo blijkt. Coca-Cola liet onderzoek uitvoeren bij meer dan 3.000 jongeren tussen 15 en 19 jaar in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Frankrijk, Nederland, België, Noorwegen, Denemarken en Zweden. Gemiddeld geven jongeren hun geluksgevoel 6,5 op 10. Minst gelukkig zijn de Britten (6,2), meest happy de Nederlanders (6,8). Met 6,7 komt België op een mooie tweede plaats.

Geluk jongeren

Jongens gelukkiger dan meisjes
Belgische jongens geven hun geluksgevoel bijna 7, terwijl meisjes op 6,5 stranden. Deze trend zet zich door over de grenzen heen: in elk land liggen de meisjes ongeveer een half punt achter op de jongens.

In de kleine dingen
Maar hoe wordt dat ‘geluk’ door de jongeren vandaag gedefinieerd? ‘Het appreciëren van zoveel mogelijk kleine momenten van geluk’, vindt 46% van de Europese jongeren. Belgische jongeren zijn hier absolute koploper met 51%. Ook hier weer met een opvallend verschil tussen man en vrouw: bijna overal is het ‘kleine geluk’ voor meisjes belangrijker dan voor jongens. Op de tweede plaats: geluk is voor 39% een ‘algemeen gevoel van welbehagen’ (33% in België). Het bepalen van en streven naar ‘doelstellingen’ is slechts voor 15% van de Europese én Belgische jongeren bepalend voor hun geluksgevoel. Tom Palmaerts: “Jongeren beseffen dat ze het misschien met minder zullen moeten doen dan de voorgaande generatie. Daardoor worden de ‘essentiële’ zaken als liefde, kinderen, familie en vrienden extra belangrijk. Dat daarbij zelfs wat saaiheid of verveling kan komen kijken, nemen ze er graag bij.”

Vriendschap is geen illusie
Vriendschappen zijn voor 39% van de jongeren in Europa de belangrijkste voorwaarde van geluk, en zelfs voor 45% van Belgische jongeren. De Belgen zetten ‘persoonlijke ontplooiing’ (21%) en ‘familie’ (20%) op de respectievelijke tweede en derde plaats. In de andere landen staat familie dan weer meer uitgesproken tweede (27%) dan persoonlijke ontplooiing (18%). Tom Palmaerts: “Van jongs af aan krijgen ze een snelcursus realiteit doordat ze continu worden blootgesteld aan een stroom negatieve mediaberichten (oorlog, honger, crisis…). Ze willen dit compenseren door een fenomeen dat we ‘lollology’ noemen, door onder elkaar gewoon plezier te maken dat gerust imperfect mag zijn. En plezier maken doe je vooral met vrienden. Vriendschappen zijn heilig.”

Keuze of toeval?
Is geluk een keuze of een kwestie van toeval? Volgens 63% van de jongeren in België kan je een keuze maken om gelukkig te zijn, je kan ook effectief zelf iets doen om je geluk in de hand te werken. Met op kop de Ieren (84%) en in mindere mate de Noren en Zweden (77%). Wat niet wil zeggen dat Belgische jongeren pessimistischer zijn. Ze zien geluk meer als iets dat je vroeg of laat kan (en zal) te beurt vallen. Ook de blije Nederlanders denken er trouwens zo over. Tom Palmaerts: “Opgroeiende jongeren denken eerst dat zoeken naar geluk zinloos is. Maar stilaan groeit het besef dat ze het zelf dichterbij kunnen brengen door te stoppen met dromen, en actie te ondernemen.”

Kies jouw moment van geluk
Bewust kiezen voor geluk: het kàn. Alleen al door meer te lachen, voelen we ons vanzelf gelukkiger. Coca-Cola is het merk bij uitstek dat al decennia mensen in dit gevoel verbindt. Choose Happiness, er zelf voor kiezen om gelukkig te zijn, sluit dan ook perfect aan bij het vernieuwde gamma, waarbij het makkelijker wordt om jouw ‘momentje van geluk’, jouw favoriete Coca-Cola te kiezen. ‘Coca-Cola wil als het ware inspireren om wat meer te kiezen voor een spontane lach en dus voor geluk.’

Céline Van den Rijn, Marketing Director Coca-Cola België & Luxemburg: “‘Choose Happiness is dus geen luchtkasteel. Daarom leek het ons ook interessant om eens te kijken hoe jongeren vandaag ‘geluk’ ervaren en of ze daarbij een ‘keuze maken’. En de boodschap komt mooi uit de verf: de wereld is niet enkel kommer en kwel, zeker niet voor jongeren. Dat geloof zit al 129 jaar in ons merk-DNA. Aan de positieve insteek dat geluk ook een keuze is en niet alleen toeval, hebben we onze nieuwe campagne gekoppeld.”

Lees meer op:

https://www.cocacolabelgium.be/nl/persberichten/belgische-jongeren-gelukkigste-europa/

Bertine ontmoet Leo Bormans

Bertine ontmoet Leo Bormans, schrijver van The World Book of Happiness en heeft diverse lezingen van hem bijgewoond. Zeer inspirerend!!

Schrijver world book of happiness

Schrijver world book of happiness

Leo Bormans reist de wereld rond als ‘Ambassador of Happiness & Quality of Life’. Hij is schrijver en inspirator. Hij heeft een Master in Talen & Wijsbegeerte en is auteur van de internationale bestseller The World Book of Happiness.

The World Book of Happiness

Geen filosofische of spirituele beschouwingen, maar inzichten die gebaseerd zijn op wereldwijd wetenschappelijk onderzoek.
In dit uitdagende boek delen 100 topexperts in de positieve psychologie, van IJsland tot Zuid-Afrika en van China tot Australië, de kennis die zij bezitten over geluk. Deze moderne wetenschap maakte het voorbije decennium een grote opgang. Geen filosofische of spirituele beschouwingen, maar inzichten die gebaseerd zijn op wereldwijd wetenschappelijk onderzoek. Het gaat niet over ‘geloven’ maar over ‘weten’. Kennis over de rol van tijd, geld, gezondheid, succes, welzijn, toekomst en warmte. Over jeugd, genetica, toeval en vrije wil. Over humor, pijn en verdriet.

Verzuim door stress op steeds jongere leeftijd

Verzuim door stress op steeds jongere leeftijd
Bron: ArboNed: Utrecht, 18 maart 2015 –

Het gemiddelde verzuim in 2014 bedraagt 3.9%, en is hoger dan het verzuim in 2013 (3,8%). Ook is de gemiddelde verzuimduur toegenomen van 24 dagen in 2013 naar 29 dagen in 2014. Stressklachten vormen de belangrijkste verzuimoorzaak en komen op steeds jongere leeftijd voor. Dit blijkt uit een analyse van ArboNed, gebaseerd op ruim 1 miljoen werknemers.

In de zomer van 2014 zag ArboNed al dat verzuim na een jarenlange daling, stabiel bleef. Het is een bekend verschijnsel dat verzuim fluctueert met de economische ontwikkeling. Gaat het economisch slechter, dan neemt het verzuim af en bij economisch herstel stijgt verzuim. “De verklaring voor deze parallel is gelegen in de disciplinetheorie. Bij economische recessie stijgt werkloosheid en zijn mensen bang hun baan te verliezen. Gaat het economisch beter, dan stijgt het aantal banen en hebben mensen weer wat te kiezen op de arbeidsmarkt. We nemen het dan wat minder nauw met de discipline om tijdens ziekte toch te proberen naar het werk te gaan”, aldus Dr. Corné Roelen, bedrijfsarts en epidemioloog bij ArboNed.

Verzuim door stress

Roelen vervolgt: “Verzuim met stressgerelateerde klachten is verder gestegen. In 2013 werd langdurig verzuim in 29% van de gevallen veroorzaakt door stress. Afgelopen jaar had 33% van het langdurig verzuim te maken met stress, vooral onder 25-34 jarigen. Daarmee verschuift psychisch verzuim naar een jongere leeftijdscategorie. In het eerste decennium van deze eeuw zag ArboNed een piek in psychisch verzuim onder 35-44 jarigen. In 2013 was 43% van het langdurig verzuim in deze leeftijdscategorie stressgerelateerd, terwijl dit onder 25-34 jarigen in 2014 bijna 50% was. ArboNed signaleert in 2014 zelfs dat stressklachten de belangrijkste verzuimoorzaak is onder jonge werknemers <25 jaar, die nog maar net op de arbeidsmarkt komen kijken.

Baanonzekerheid

“Flexibilisering van de arbeidsmarkt zou dit kunnen verklaren”, aldus Dr. Ilona van Beek, research consultant bij ArboNed, met generatieverschillen op het werk als thema. Banen voor het leven zijn tegenwoordig eerder uitzondering dan regel. Sinds het begin van de economische crisis eind 2008 is het aantal werknemers met een vaste arbeidsrelatie met ruim een half miljoen geslonken. In het vierde kwartaal kwam het aantal vaste werknemers uit op 4,8 miljoen (bron: CBS). Jonge werknemers werken in opeenvolgende tijdelijke banen. Tijdelijke contracten gaan gepaard met baanonzekerheid wat een belangrijke oorzaak van stress is. Bij mensen met een tijdelijk contract gaat de disciplinetheorie veel minder op dan bij werknemers in vaste banen. En dan kan de stress van een onzeker arbeidsperspectief – ook bij economisch herstel – een oorzaak zijn van psychisch verzuim.”

Vastzitten

ArboNed constateert dat de huidige jonge werknemers in een lastige tijd de arbeidsmarkt zijn ingestroomd, waarbij het moeilijk is een baan te vinden die past bij de ambities en competenties. Van Beek: “Veel jonge werknemers zitten ‘vast’ in een baan die niet voldoet aan de verwachtingen die ze vooraf hadden van hun carrière, ze vervullen functies die niet goed bij hen passen. Vanuit de context dat ze blij moeten zijn dat ze een baan hebben, hebben ze weinig vertrouwen in de toekomstige kansen.”

Hoge verwachtingen

Flexibilisering van de arbeidsmarkt betekent ook dat jonge werknemers een grote(re) verantwoordelijkheid hebben voor hun eigen carrière. Zij moeten zich blijven ontwikkelen en bouwen aan een sociaal netwerk om hun positie op de arbeidsmarkt zeker te stellen. Van Beek: “Dit is mogelijk extra lastig voor degenen die net tot de arbeidsmarkt zijn toegetreden. Bovendien heeft deze laatste groep met grote veranderingen in korte tijd te maken: zij moeten een nieuwe identiteit vormen en hebben grotere verantwoordelijkheden dan voorheen. Ook hebben zij vaak hoge verwachtingen die niet matchen met de werkelijkheid. Hun enthousiasme verdwijnt als sneeuw voor de zon. Frustratie en onverschilligheid blijven over.” (…..)

Happy Business Academy denkt mee..

Happy Businessacademy biedt een ‘Route Happiness voor gelukkige organisaties’ die ervoor zorgt dat het verzuim door stress zal verminderen. Werkgevers die weten welke risico’s ze lopen, kunnen z0 tijdig investeren in preventie. Want elke werkgever krijgt vroeg of laat te maken met verzuim door stress. Als werknemers ziek worden door stress, dan zitten ze gemiddeld 180 dagen thuis.

De Poweranalyse voor Jongeren kan concreet aangeven waar bij jonge mensen tussen de 15 en 25 jaar de passie en kracht zit voor een succesvol leven.  Ook krijgen we een antwoord op de vraag hoe gelukkig jongeren zijn en hoe je dat kan verbeteren. Een verrijkende analyse die zicht geeft op de juiste keuzes voor studie of werk.